Descripció
“Espirituals” (Temps Record, 2018) reuneix una selecció de cançons de les que sempre hem anomenat espirituals negres que els que tenim uns anys segur que havíem cantat a les misses ‘progres’ de les parròquies o als caus i els esplais.
Carles Cases ens ofereix unes adaptacions d’aquestes cançons mantenint-se del al seu estil musical, al voltant del minimalisme, el barroc i el jazz, però afegint-hi sonoritats de la nord-amèrica rural i del cinema clàssic. Per sort, defuig de la derivada del gòspel, tant de moda i impostura a casa nostra en aquests darrers anys.
Els espirituals són cants col·lectius, però també poden ser llegits en clau individual. I en Carles això ens ho mostra en aquestes versions dosificant les veus solistes individuals i els cors, amb un volgut ús de la veu amateur, reforçant així, com en un film neorrealista italià, la idea de cant que surt del poble i és per al poble. Altres claus d’interpretació musical les tenim en l’ús de la música inspirada en el barroc, com a expressió d’un ordre natural; la composta a la manera de les velles bandes sonores dels westerns de Moross, Copland o Newman, com la visió del futur al que aspirem; el jazz com la veu que ens parla des del present; o, com deia, l’alternança de la veu individual i la col·lectiva.“Espirituals” (Temps Record, 2018) reúne una selección de canciones de las que siempre hemos llamado espirituales negros que los que tenemos unos años seguro que habíamos cantado a las misas ‘progres’ de las parroquias o en las madrigueras y los centros recreativos.
Carles Cases nos ofrece unas adaptaciones de estas canciones manteniéndose a su estilo musical, alrededor del minimalismo, el barroco y el jazz, pero añadiendo sonoridades de la Norteamérica rural y del cine clásico. Por suerte, huye de la derivada del gospel, tanto de moda e impostura en nuestro país en estos últimos años.
Los espirituales son cantos colectivos, pero también pueden ser leídos en clave individual. Y Carles esto nos lo muestra en estas versiones dosificando las voces solistas individuales y los corazones, con un querido uso de la voz amateur, reforzando así, como en film neorrealista italiano, la idea de canto que sale del pueblo y es para el pueblo. Otras claves de interpretación musical las tenemos en el uso de la música inspirada en el barroco, como expresión de un orden natural; la compuesta a la manera de las viejas bandas sonoras de los westerns de Moross, Copland o Newman, como la visión del futuro al que aspiramos; el jazz como la voz que nos habla desde el presente; o, como decía, la alternancia de la voz individual y la colectiva.”Espirituals” (Time Record, 2018) brings together a selection of songs from which we have always called black spirituals that we have for some years surely had sung in the “progressive” masses of the parishes or the causers and the esplais.
Carles Cases offers us some adaptations of these songs, keeping in mind their musical style, about minimalism, baroque and jazz, but adding sounds from rural North America and classic cinema. Fortunately, I have avoided the derivative of the gospel, both fashionable and imposture in our homes in recent years.
“Espirituals” are collective songs, but they can also be read individually. And in Carles this shows us in these versions dosing the individual soloists and the choirs, with a dear use of amateur voice, thus reinforcing, as in an Italian neorealistic film, the idea of singing that comes out of the town and is for town Other keys of musical interpretation we have in the use of music inspired by the Baroque, as an expression of a natural order; It is composed in the manner of the old soundtracks of westerns of Moross, Copland or Newman, as the vision of the future that we aspire to; jazz as the voice that speaks to us from the present; Or, as I said, the alternation of the individual and the collective voice.
(Google translate)